نویسندگان:
میمنت عابدینی بلترک1 ، محمد قمری2 ، فاطمه ایزدیار3 .1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
3گروه مشاوره، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثر بخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر انسجام خانواده و سبک های عشق ورزی زنان شاغل در آموزش و پرورش بود روش پژوهش نیمه تجربی با پیش آزمون – پس آزمون به همراه گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه زنان شاغل در آموزش و پرورش قزوین در سال 1398 1399 بود جامعه هدف شامل 100 زن شاغل می باشد که از این جامعه باتوجه به ملاحظات نظری و نیمه آزمایشی بودن تحقیق، 40 نفر به شیوه نمونه گیری به صورت در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند و سپس از بین افراد واجد شرایط به شکل تصادفی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه گواه قرار گرفتند ابزار گردآوری داده ها اجرای پکیج مهارت های ارتباطی براساس دیدگاه هارجی و دیکسون 2004 و پرسشنامه انسجام خانواده اولسون 1999 ، پرسشنامه سبک های عشق ورزی استرنبرگ 2007 بود روش آماری تحلیل داده ها، تحلیل کواریانس بود نتایج تحلیل نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی موجب افزایش انسجام خانواده زنان شاغل در آموزش و پرورش می شود p<0/005 همچنین نتایج فرضیه دوم نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی موجب بهبود سبک های عشق ورزی زنان شاغل در آموزش و پرورش می شود p<0/005