نویسندگان:
ملیحه ادیبی1 ، مهرداد قنبر پور گنجاری2 ، مریم قربانی تلخاب3 .1گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی ، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
2کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی با رویکرد اسلامی در خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه بود، با طرح پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه نمونه پژوهش، 40 نفر دانش آموز بودند که به شیوه ی تصادفی ساده در دو گروه آزمایش 20 نفر و گروه 20 نفر قرار داده شدند برای گروه آزمایش، آموزش مهارت های مثبت اندیشی به مدت 8 جلسه ی 90 دقیقه ای با توالی هر هفته یک جلسه اجرا، ولی گروه گواه، آموزشی دریافت نکرد دو گروه در هنگام شروع و پایان پژوهش با استفاده از پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی ASEBQ ، آزمون شدند، داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری تحلیل گردید نتایج نشان داد؛ آموزش مهارت های مثبت اندیشی با رویکرد اسلامی در خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان مؤثر است نتیجه؛ آموزش مهارت های مثبت اندیشی با رویکرد اسلامی می تواند در ارتقای خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه مؤثر باشد