نویسندگان:
مریم افضل خانی1 ، مژگان فرهادیان نژاد2 ، زهرا قادری3 .1گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد گرمسار، گرمسار، ایران.
2دانش آموخته ی کارشناسی ارشد رشته ی مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، شیراز، ایران
3استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، ایران
چکیده فارسی: هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهی به روش تلفیقی شناختی رفتاری و فنون ساختاری بر رضایت زناشویی زنان متأهل شهر شیراز بود روش: طرح پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آژمون با گروه کنترل بود جامعه ی پژوهش حاضر شامل تمامی زنان متأهلی است که در سه ماهه چهارم سال 1394 به مراکز مشاوره شهر شیراز مراجعه کرده اند بوده که از میان آن ها 33 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه مساوی آزمایش 15 و کنترل 15 تخصیص یافتند ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرشنامه رضایت زناشویی انریچ 1989 می باشد برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار استنباطی تحلیل کوواریانس استفادده شد و تحلیل با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 22 انجام شد یافته ها: نتایج درمان روی گروه آزمایش پس از دریافت 8 جلسه آموزش گروهی به روش تلفیقی شناختی رفتاری و فنون ساختاری نشان داد که این آموزش باعث افزایش رضایت زناشویی P<3/31؛ F=75/336 شده است نتیجه گیری: نتایج نشان داد که تلفیق درمان شناختی رفتاری و فنون ساختاری به شیوه گروهی بر رضایت زناشویی زنان متأهل تأثیر داشته و باعث افزایش رضایت آن ها شده است