نویسندگان:
ثریا رودی علی آبادی1 ، فائزه امینی2 ، علی اکبر ثمری3 .1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر، کاشمر، ایران
3استادیار روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر، کاشمر، ایران
چکیده فارسی: زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر، اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به سندرم داون بوده است مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با قالب پیش آزمون _پس آزمون با گروه کنترل است جامعه مورد مطالعه، شامل همه مادرانی که کودک بین 1 ماه تا 12 سال مبتلابه سندرم داون دارند که در تابستان سال 1398 از طریق فراخوان به سازمان مردم نهاد سندرم داون نیشابور مراجعه کرده بودند ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه مقیاس کیفیت زندگی WHOQOL BREF بوده اند مداخله درمانی طی 8 جلسه حدوداً 90 دقیقه ای هر هفته یک جلسه انجام شد به منظور بررسی فرضیه پژوهش از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد سطح معناداری در پژوهش حاضر P<0 05 در نظر گرفته شد یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که مداخله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به سندرم داون مؤثر بوده است P<0 05 نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که مداخله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، می تواند یک روش مناسب در افزایش کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به سندرم داون باشد