نویسندگان:
قاسم امینی کهریزسنگی1 ، مریم کیان پور2 ، علیرضا پیرخائفی3 .1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران
3دانشیار گروه عصب روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار، گرمسار، ایران
چکیده فارسی: رفتارهای پرخطر می توانند به افزایش میزان بیماری و مرگ و میر در دانشجویان منجر شوند این پژوهش با هدف تعیین تأثیر مهارت های زندگی در کاهش رفتارهای پرخطر دانشجویان هنر شهر تهران و کرج انجام شد پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشجویان مشغول به تحصیل رشته هنر دانشگاه های کرج و تهران در سال تحصیلی 98 1397 بودند از بین آنها 50 نفر به استفاده از آنها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، و به صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گماده شدند آزمایش: 25 نفر/ گواه 25 نفر ابزار پژوهش پرسشنامه رفتارهای پرخطر ماربی 1391 بود پس از اجرای پیش آزمون، برنامه مهارت های زندگی به مدت 12 جلسه 60 دقیقه ای سه بار در هفته اجرا شد و در پایان پس آزمون انجام شد برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده گردید یافته ها نشان داد که آموزش مهارت های زندگی بر کاهش رفتارهای پرخطر دانشجویان مؤثر بود P>0/05 با توجه به این یافته ها برگزاری کارگاه آموزش مهارت های زندگی برای کاهش رفتارهای پرخطر دانشجویان به مراکز مشاوره دانشگاه ها پیشنهاد می گردد