نویسندگان:
سیروس قنبری1 ، بهاره فتح آبادی2 ، سمیه سادات مهدوی3 .1استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران ایران
3دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران ایران
چکیده فارسی: امروزه نفوذ فضای مجازی در آموزش رسمی دانش آموزان بیش از گذشته شده است وظهور پدیده های غیرمنتظره ازجمله ویروس کرونا این نفوذ را دوچندان کرده است لذاتوجه به آسیب های فضای مجازی در امر آموزش به منظور رویارویی هوشمندانه با این فضا،امری لازم و ضروری است این پژوهش با هدف شناسایی و بررسی آسیب های فضایمجازی از دید خبرگان و متخصصان فضای مجازی انجام شد بدین منظور با ۱۵ نفر ازخبرگان حوزه فضای مجازی و سواد رسانه مصاحبه شد و مصاحبه ها تا رسیدن به مرحلهاشباع ادامه یافت سوالات مصاحبه به صورت باز و توسط محقق طراحی گردید روش نمونهگیری به صورت هدفمند و از جامعه متخصصان در دسترس بود برای تحلیل پاسخ ها ازروش تحلیل محتوای کیفی شامل کدگذاری و تحلیل تم با توجه به دیدگاه استراوس وکوربین استفاده شد با بررسی های صورت گرفته مقولاتی چون ناعدالتی آموزشی، کاهشکیفیت آموزش، کاهش نقش مثبت معلمان و افزایش بیماری های جسمی و روانیدانش آموزان به عنوان مقولات اصلی آسیب زا در آموزش از طریق فضای مجازی شناسایی شد