نویسندگان:
عبدالرحیم نوه ابراهیم1 ، سوسن نعمت الهی2 ، زهرا نصراله پور رونیزی3 ، مهران سرمدی پور4 ، زهرا شیری5 .1استاد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه مرودشت/ سرپرست دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم و تحقیقات/ آموزش و پرورش، تهران، ایران
4کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه مرودشت/ سرپرست دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
5دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه یاسوج/ آموزش و پرورش، تهران، ایران
چکیده فارسی: آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان یکی از موارد مهارت های زندگی است که درمدارس علاوه بر آموزش دروس باید مد نظر قرار گیرد چرا که یادگیری دروس در مدرسهبه تنها یی نمی تواند برای ارائه خدمت به جامعه موثر باشد هدف از اجرای این تحقیقبررسی اثر بخشی آموزش تفکر مثبت بر مهارت های اجتماعی دختران دبیرستان شهرستانقشم بود روش پژوهش از نوع آزمایشی بوده و جامعه آماری، دختران دبیرستان های قشمبوده که از بین کل دختران در سال تحصیلی ۱۳۹۸ ۱۳۹۷ سی نفر به صورت تصادفیانتخاب شدند و به دو گروه ازمایش و کنترل ۱۵ نفر آزما یش و ۱۵ نفر کنترل تقسیمشدند از هر دو گروه کنترل و ازمایش ابتدا پرسشنامه مهارت های اجتماعی ماتسون ۱۹۸۳ گرفته شد سپس گروه ازمایش هشت جلسه تحت آموزش تفکر مثبت قرار گرفتنداما گروه کنترل ازمایشی دریافت نکردند مجددا بعد از آموزش پرسشنامه مهارت هایاجتماعی از هر دو گروه گرفته شد روش تحلیل داده ها: از آمار توصیفی میانگین و انحرافاستاندارد جهت توصیف داده ها و از آمار استنباطی تحلیل کواریانس استفاده شد نتایجنشان داد که آموزش تفکر مثبت باعث بهبود مهارت اجتماعی دختران می شود با توجه بهتاثیرات مثبت تفکر مثبت در زندگی و تاثیری که در مهارت اجتماعی دارد پیشنهاد می گرددآموزش تفکر مثبت در گروه های مختلف و در مراکز مختلف مشاوره و آموزش خانواده اجراشود و شاهد نتایج مثبت آن باشیم