نویسندگان:
بیژن عبدالهی1 ، زهرا خاکزاد2 ، فرامرز ملکیان3 .1استاد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال
3استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه
چکیده فارسی: هدف این پژوهش بررس ی آموزش مبتنی بر تئاتر خلاق و نقش آن در پیشرفت درسیدانش آموزان دختر سال سوم دوره اول متو سطه ناحیه سه کرمانشاه بوده است جامعه یآماری، دانش آموزان سال سوم دوره اول متوسطه ناحیه سه در سال تحصیلی ۹۲ ۹۳و نمونه آن ۱۰۰ نفر بوده است که به شیوه ی «نمونه گیری تصادفی» از یکی از مدارس ناحیه سه انتخاب و مورد مطالعه واقع گردید جهت تعیین میزان پیشرفت درسی از آزمونانشا نوشتن انشا توسط دانش آموز استفاده شده است که پا یایی آن از طریق فرمولآلفای کرونباخ در این خصوص از پرسشنامه هاگس و کنعانی ۱۳۹۱ ایده گرفته شد افراد به مدت یک ماه و طی ۹ جلسه ی آموزشی تحت آموزش به شیوه ی تئاتر خلاق قرارگرفتند درابتدا و انتهای پژوهش به ش کل پس آزمون، پرس ش نامه گرایش به نوآوری وآزمون پیشرفت درسی بر روی افراد مورد مطالعه اجرا گردید تجزیه وتحلیل داده ها نیز درقالب روش های آمار توصیفی جدول، مینگین و انحراف معیار وآزمون های آمار استنباطی تحلیل کوواریانس و آزمون t صورت گرفت نتایج این پژوهش نشان می دهد که بینآموزش مبتنی بر تئاتر خلاق و پیشرفت درسی جامعه مورد مطالعه وگرایش به نوآوریرابطه منفی و معنا دار آماری وجود دارد