نویسندگان:
مهدی محمودی1 ، لیدا روحی2 ، محسن عرفانی3 .1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی, دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زرند
3دانشجوی دکتری مهندسی محیط زیست آلودگی هوا, دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات
چکیده فارسی: در ابتدای قرن ۲۱ سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو ، تغییراتعمده ای در مفهوم سواد ایجاد کرد این سازمان علاوه بر توانایی خواندن و نوشتن زبانمادری استفاده از رایانه و تبحر در یک زبان خارجی سوادهای دیگری به مقوله کسبآگاهی و مهارت های فردی اضافه کرد که می توان به سواد محیط زیستی اشاره کرد سوادزیست محیطی دانش و درک موقعیت و وضعیت محیط زیست در کره زمین و مسائل موثرو مرتبط با آن بوده و نقش اصلی آموزش محیط زیست در پرورش ارزش ها و همینطورمهارت های لازم برای تحقق اهداف گسترده تر توسعه پایدار است اخیرا طرحی با نامآموزش مجازی محیط زیست و انرژی دانش آموزان سرا سر کشور با همکاری برنامه هایتوسعه ای سازمان ملل در حال تدوین است این طرح خارج از محتوای دروس دانش آموزاناز پیش دبستانی تا مقطع دوره دوم متوسطه به صورت کاملا مجازی و از نوع غیر تعاملی بادانش آموزان ارتباط برقرار خواهد کرد در این مقاله به بررسی مولفه های سواد محیطزیستی با رویکرد روان شناختی جامعه شناسی و مسئولیت های اجتماعی پرداخته و هدف آنیک ارزیابی اولیه و جمع آوری داده جهت اجرای پایلوت و برنامه ریزی استراتژیک ۱۲ سالهاین طرح خواهد بود