نویسندگان:
مریم محمودی1 ، سیده مریم حجتی مقدم2 .1دانشجوی دکتری برنامهریزی آموزش از راه دور، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران
چکیده فارسی: هدف از این تحقیق بررسی تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر سازگاری اجتماعی کودکانکار بوده است بدین منظور از بین کودکان کار ارجاع داده شده به مراکز کودکان کار شهررشت تعداد ۲۰ نوجوان ناسازگار به طور تصادف ی در گروه کنترل و ۲۰ نوجوان ناسازگار درگروه آزمایش قرار داده شدند سپس با ا ستفاده از پرسشنامه شخصیت سنج کالیفرنیا CTP فرم ۱۶ ۹ ساله دو گروه مورد پیش آزمون قرار گرفتند به اعضای گروه آزمایشمهارت های ارتباطی آموزش داده شد در خاتمه آموزش پس آزمون سازگاری مجددا اجراگردید نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی نتوانستهاست سازگاری اجتماعی کلی دانش آموزان گروه آزمایش را نسبت به گروه کنترل به طورمعناداری افزایش دهد در شاخت های قالب های اجتماعی، مهارت های اجتماعی، گرایشضداجتماعی، روابط آموزشی و روابط اجتماعی تفاوت معنی داری در نمرات پیش آزمون پس آزمون افراد گروه آزمایش دیده نمی شود ولی در شاخت روابط خانوادگی این تفاوتمعنا دار است