نویسندگان:
فهیمه انصاریان1 ، دلارام جمعیان2 .1استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر بخشی آموزش مهارت جرات ورزی بر کاهشپرخاشگر ی و احساس شرم دانش آموزان دختر مدرسه صبح رویش صورت گرفت روشتحقیق نیمه آزمایشی به شیوه پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود که جامعه آماریشامل کلیه دانش آموزان دختر ۱۰ الی ۱۴ ساله می شد نمونه پژوهش متشکل از ۱۰دانش آموز گروه آزمایش و ۱۰ دانش آموز گروه گواه بود که به صورت در دسترس انتخابشده بودند ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه مقیاس پرخاشگری باس و پری ۱۹۹۲ وپرسشنامه تله نقص و شرم جفری یانگ ۲۰۰۱ بوده است به گروه آزمایش ۱۲ جلسهآموزش مهارت های جرات ورزی ارائه و در پایان پس آزمون ارائه شد و سپس داده های آنهااستخراج و با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت یافته هایآماری نشان می دهد که آموزش مهارت جرات ورزی سبب کاهش رفتارها ی پرخا شگرانه ونیز کاهش احساس شر م و نقص در دختران شده است بنابراین می توان نتیجه گرفت کهمهارت جرات ورزی می توانند سبب افزا یش تعامل بهتر به خود و دیگران شود و مهارت هایزندگی آنها را ارتقا دهد