نویسندگان:
ماهمنیر ایرانپور1 ، ابراهیم حاتم پور2 ، ظریفه سهرابی3 ، فریق میروقشلاق4 .1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، پیام نور مهاباد، ایران
3کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
4کارشناسی ارشد علوم اجتماعی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
چکیده فارسی: اختلال اضطراب اجتماعی یکی از اختلال های رایج در دوران دانش آموزی بوده است کهاسترس ادراک شده را به همراه دارد ذهن آگاهی یکی از رویکردهای درمانی است که برایرویارویی با چنین و ضعیتی مفید است بنابراین هدف از پژوهش حا ضر اثر بخشی برنامهآمورشی ذهن آگاهی مثبت بر استرس ادراک شده در نوجوانان دارای نشانه های اختلالاضطراب اجتماعی بوده است بدین منظور نمونه ای ۳۲ نفری از دانش آموزان شهر ارومیهبا استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای در مدارس و نمونه گیری هدفمند در بیندانش آموزان، انتخاب شدند، به صورت تصادفی و در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند ابزار تحقیق پرسشنامه های مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان و کودکان لیبوویتز،پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن ۱۹۸۳ بودند گروه آزمایش در طی ۸ جلسهآموزش ذهن آگاهی را دریافت کردند و گروه کنترل آموزش دریافت نکردند نتایج به د ستآمده نشان می دهد که پس از اجرای آموزش ذهن آگاهی، گروه آزمایش استرس ادراکشده f=۵۷/۲۷, p<۰/۰۱ پایین تری را نشان می دهند بنابراین آموزش ذهن آگاهیمی تواند سوگیری های شناختی و هیجانی را در پردازش اطلاعات هیجانی کاهش دهد،استرس ادراک شده را در دانش آموزان کاهش دهد