نویسندگان:
افضل السادات حسینی دهشیری1 ، سارا معصومی2 .1دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
2کارشناسی ارشد رشته مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر
چکیده فارسی: هدف از انجام این پژوهش تعیین اثر بخشی برنامه آموزش راهبردهای شناختی رفتاری CBT بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان بوده است پژوهش حاضر از نوع آزمایشیبوده و با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل طراحی شده است جامعه آماری اینپژوهش شامل دانش آموزان مقطع اول متوسطه سال تحصیلی ۱۳۹۴ ۱۳۹۳ که در مدارسعادی دولتی شهر ستان رباط کریم مشغول به تحصیل هستند، بود برای نمونه گیری ازروش تصادفی خوش های ۱۰۰ نفر از دانش آموزان انتخاب شدند که از میان آنها ۳۰دانش آموز دختر و ۳۰ دانش آموز پسر که بیشترین میزان اضطراب امتحان را داشتند جهتانجام پژوهش انتخاب شدند ابزار پژوهش پر سشنامه اضطراب امتحان سارا سون بود گروه آزمایش برنامه مداخله آموزش CBT به مدت ۱۰ جلسه داشتند و گروه کنترل هیچمداخله ای نداشتند نتایج تحلیل نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل دارایعملکرد بهتری در پس آزمون اضطراب امتحان هستند