نویسندگان:
رضا زارعی1 ، راضیه علی پورباوریانی2 ، نرجس لاری3 ، محسن شکوهی یکتا4 ، نیره زمانی5 .1استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
2کارشناسی ارشد آموزش پیش دبستانی، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
3دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
4استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
5دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، ایران
چکیده فارسی: تلاش برای ارتقای متغیرهای مربوط به خود کودک پیش دبستانی، از طریقمهارت آموزی به وی در سال های اخیر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است مطالعه یحاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه ی آموزش حل مسئله شناختی بین فردی برخودپندارهو عزت نفس در کودکان دختر و پسر پیش دبستانی شهرستان شیراز انجام شد مطالعه بهشیوه نیمه آزمایشی و یک گروه کنترل با طرح پیش آزمون پس آزمون اجرا گردید در اینپژوهش ۵۲ کودک پیش دبستانی ۲۴ دختر و ۲۶ پسر بر اساس ملاک های ورود بهمطالعه، به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروهآزمایش و گواه جاگذاری شدند برنامه حل مسئله شناختی میان فردی شور، ۲۰۰۱ منمی توانم مشکل را حل کنم برای گروه آزمون اجرا شد از پرسشنامه خودپنداره و کوپراسمیت فرم کودکان به شیوه مصاحبه ای استفاده شد یافته ها نشان داد روش حل مسئلهشناختی میان فردی بر خودپنداره کودکان پیش دبستانی و همچنین بر عزت نفس خانوادگیآنها اثرگذار بوده و در پسران و دختران اثر همسانی داشته است