نویسندگان:
مسلم صالحی1 ، رامین حبیبی کلیبر2 .1استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
2دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تاب آوری تحصیلیدانش آموزان دوره متوسطه شهر تبریز بود طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری دانش آموزان پسر دوره متوسطه ناحیه ۴شهرستان تبریز در سال تحصیلی ۹۹ ۱۳۹۸ بود که از بین مدارس این منطقه تعداد ۱کلاس انتخاب شده و از بین دانش آموزان انتخاب شده تعداد ۳۰ نفر به صورت تصادفی دردو گروه آزمایش ۱۵ نفر و گروه کنترل ۱۵ نفر قرار گرفتند برای جمع آوری داده ها ازپرسشنامه تاب آوری تحصیلی ساموئلز استفاده شد تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماریتحلیل کوواریانس انجام گرفت نتایج پژوهش نشان داد که آموزش ذهن آگاهی برتاب آوری تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد و میزان تاب آوری تحصیلی را در آنها افزایشمی دهد بنابراین توجه به ذهن آ گاهی می توا ند نقش مهمی در بهبود جنبه های مثبتتحصیلی در دانش آموزان داشته و میزان تاب آوری تحصیلی در آنها افزایش دهد