نویسندگان:
منیجه شهنی ییلاق1 ، مهزادسادات میریان2 ، شقایق نامجوی3 .1استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2کارشناسی ارشد، روانشناسی خانواده، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
3کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، سمنان، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش طرحواره درمانی بر افزیش خودکارآمدی تحصیلیو بهزیستی روان شناختی انجام شد جامعه مورد مطالعه عبارت بود از کلیه ی دانش آموزانپسر مقطع متو سطه دوم دولتی منطقه ۱۵ شهر تهران در سال تحصیلی ۹۸ ۹۷ که بهروش خوش های چند مرحله ای هدفمند نمونه ی مد نظر انتخاب شدند حجم نمونه حاضرشامل ۳۰ شرکت کننده بود که در دو گروه ۱۵ نفری آزمایش و کنترل بود در پژوهشحاضر جهت ارزیابی متغیرهای وابسته پژوهش از بسته آموزشی طرحواره درمانی یانگ وپرسشنامه های بهزیستی روان شناختی و خودکارآمدی تحصیلی استفاده شد بر اساسنتایج تحلیل کواریانس چند متغیره اثر طرحواره درمانی بر افزایش بهزیستی روانشناختی بامقدار f=۱۰۶/۳۶ و بر خودکارآمدی تحصیلی با مقدار f=۶۷/۷۷ با سطح معناداری ۹۹درصد معنادار بود در نیتجه از یافته های فوق می توان دریافت که استفاده از طرحواره درمانیافزایش طرحواره های مثبت و پیشرونده می تواند ابراز هیجان ها را کنترل نماید و در پی آنخودکارآمدی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی را ارتقا دهد