نویسندگان:
سیروس عالیپور1 ، معصومه زینال پور2 .1دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اختلال اضطراباجتماعی دانش آموزان انجام گرفت پژوهش حا ضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرحپیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دخترپایه سوم تجربی مشغول تحصیل در مدارس دوره دوم متوسطه شهر خوی در سالتحصیلی ۹۸ ۱۳۹۷ بود از این جامعه، نمونه ای به حجم ۳۰ نفر ۱۵ نفر برای هر گروه به روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن ملاک های ورود به مطالعه انتخاب و بهتصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند شرکت کنندگان دو گروه در مراحلپیش و پس آزمون پرسشنامه هراس اجتماعی SPIN را تکمیل و در این اثنا آزمودنی هایگروه آزمایش طی ۹ جلسه ۹۰ دقیقه ای با استفاده از مداخله مبتنی بر تعهد و پذیرش تحتآموزش قرار گرفتند تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام گرفت تحلیل داده ها نشان داد که آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش منجر به تفاوت معنی دار بینگروه ها در اختلال اضطراب اجتماعی به میزان ۷۳ در صد و در مولفه های آن شامل ترس ازموقعیت به میزان ۴۱ درصد، اجتناب از موقعیت ۵۳ درصد، و ناراحتی فیزیولوژیکی نیز ۴۹درصد شده است با توجه به نتایج بدست آمده می توان مطرح کرد که مداخله مبتنی برتعهد و پذیرش بر کاهش اختلال اضطراب اجتماعی دانش آموزان موثر است