نویسندگان:
محمد جواد لیاقت دار1 ، فاطمه یوسفیان2 .1گروه برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
چکیده فارسی: شرایط زندگی می تواند زمینه ساز آشفتگی روانی در دختران نوجوان شود، بنابراین یافتنروش هایی برای بهبود آشفتگی های روانی آنان ضروری به نظر می رسد ازاین رو اینپژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های مقابله ای بر آشفتگی های روانیدختران متوسطه دوم شهر بندرعباس انجام شد طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی وبه صورت پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش شامل کلیهدختران متوسطه دوم شهر بندرعباس در سال ۱۳۹۸ بودند نمونه مورد مطالعه شامل ۳۴دختر بود که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروهآزمایش و کنترل جایگزین شدند و اعضای گروه آزمایش تحت آموزش مهارت هایمقابله ای قرار گرفتند از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس DASS ۲۱ برای جمع آوریداده ها استفاده شد داده ها از طریق تحلیل مانکوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند نتایجنشان داد که پس از مداخله، بین گروه کنترل و آزمایش تفاوت معناداری در افسردگی،اضطراب و استرس وجود دارد و میانگین گروه آزمایش کاهش محسوسی در مقایسه باگروه کنترل در افسردگی، اضطراب و استرس داشته است با توجه به یافته های اینپژوهش، آموزش مهارت های مقابله ای یک روش موثر در بهبود آشفتگی های روانی دختراننوجوان است و می تواند دارای تلویحات کاربردی فراوانی باشد