نویسندگان:
احمد عابدی1 ، صوفیا حیدری2 ، معصومه بهرامی3 ، فاطمه رسولی خورشیدی4 .1استاد گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، رشت، ایران
3کارشناسی ارشد روانسنجی، گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
چکیده فارسی: خشم یکی از تاثیرگذارترین هیجان ها در زندگی انسان بوده ا ست که نقشی اساسی درزندگی بازی می کند و از دلایل پرداختن به خشم می توان به ارتباط آن با بسیاری ازمولفه های سلامت جسمانی و روانی، عملکرد تحصیلی و سازگاری اشاره کرد هدف ازپژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کنترل خشم برسرمایه ی روان شناختی وسازگاری اجتماعی بود در این پژوهش از روش، طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروهکنترل استفاده شده است جامعه آماری کلیه دانش جویان آموزش ابتدایی دانشگاهفرهنگیان گیلان که در سال تحصیلی ۱۳۹۷ ۱۳۹۶ مشغول به تحصیل بودند از میان آنها۴۰ نفر انتخاب و به صورت تصادفی به تعداد برابر ۲۰ نفر در هر گروه در دو گروه آزمایشیو گواه جایگزین گردیدند ابزار پژوهش عبارت بود از پرسشنامه های سرمایه یروانشناختی ۲۴ سوالی توسط لوتانز، یوسف، و اولیو ۲۰۰۷ و پرسشنامه آزمونشخصیتی کالیفرنیا توسط تورپی، کلارک و تایگز در سال ۱۹۳۹ برای اولین بار منتشر و درسال ۱۹۵۳ مورد تجدید نظر قرار گرفت برای تحلیل داده ها از کوواریانس استفاده شد ومیانگین دو گروه در نمره های پس آزمون تفاوت دا شت یافته ها نشان می دهد که می توانآموزش مهارت های کنترل خشم را به عنوان روش موثری برای بالا رفتن سرمایهروان شناختی و سازگاری اجتماعی در نظر گرفت نتایج نشان داد که آموزش مهارت هایکنترل خشم بر میزان سرمایه ی روانشناختی دانشجویان در گروه آزمایش تاثیر داشته وموجب افزایش میزان سرمایه ی روانشناختی در برابر گروه کنترل شده است لذا باآموزش مهارت های کنترل خشم، می توان سازگاری فرد را نیز افزایش داد