نویسندگان:
طیبه توسلی1 ، سالار شبانلوئی2 ، صبا شبانلوئی3 .1علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، قم، ایران.
2کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
3کارشناسی روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوی
چکیده فارسی: اختلال یادگیری خاص یک اختلالی با منشا عصبی است که به صورت مداوم عملکردتحصیلی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهد پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشیآموزش مهارت های تنظیم هیجان بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیریخاص انجام شد روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون باگروه کنترل بود جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان با اختلال یادگیری خاصمراکز درمانی شهر تبریز در سال ۱۳۹۷ بود نمونه شامل ۲۰ دانش آموز با اختلال یادگیریخاص با استفاده از روش نمونه گیری در به عنوان حجم نمونه انتخاب و در دوگروه آزمایش ۱۰ نفر و کنترل ۱۰ نفر به شیوه تصادفی گمارش شدند در ابتدا هردو گروه توسطپرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم در سال ۱۹۸۴ مورد ارزیابی قرارگرفتند پس از آن گروه آزمایش برنامه آموزش ی را در ۱۲ جلسه ۴۰ دقیق های در طول یکماه دریافت کردند در پایان هر دو گروه مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند داده ها با استفادهاز تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت یافته های این پژوهش نشان داد کهآموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیریخاص می شود از این رو می توان از آموزش مهارت های تنظیم هیجان در کاهش اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص استفاده کرد