نویسندگان:
اعظم اسفیجانی1 ، سیده راضیه ملک حسینی2 .1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2گروه مهندسی کامپیوتر، واحد یاسوج ، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج ، ایران
چکیده فارسی: بعد اجتماعی شاخصهای سبک زندگی در برگیرنده جایگاه شغلی زن در اجتماع، فراغت و آسایش وی است از آنجاییکه بنیان اصلی خانوداه تا حد زیادی بر مبنای تفکر و دیدگاه های زن خانواده شکل میگیرد لذا شایسته است که رابطه این قشر از جامعه با رسانه های اجتماعی/شبکه های اجتماعی و تاثیرات استفاده از این رسانه ها بر سبک زندگی مورد توجه قرار گیرد بررسی ها نشان میدهد که متاسفانه در عرصه سیاستگذاری های فضای مجازی در ایران چندان نیازهای مخاطبان به ویژه زنان در نظر گرفته نشده است و بیشتر از همه به جنبه های منفی استفاده از فناوری ها تمرکز شده است آنچه مهم است اینکه تا چه اندازه می توان نمود این ابعاد در شبکه های اجتماعی را برقرار نمود در این پژوهش هدف بررسی بعد اجتماعی زنان با تکیه به شاخص های اسلامی در شبکه اجتماعی اینستگرام است برای این بررسی از روش مردم نگاری مجازی و مشاهده مشارکتی با استفاده از روش تحلیل محتوی کیفی 112 صفحه اینستگرامی زنان فعال در یک دوره 9 ماهه استفاده شده است نتایج به دست آمده حاکی از آن است که زنان در صفحات اینستگرامی خود به دنبال نشان دادن اهمیت جایگاه شغلی و اجتماعی خود هستند آنها سعی دارند به نحوی رنگ بوی اجتماعی به زندگی خود دهند و با حقیقی سازی صفحات خود حضورشان در اجتماع را پر رنگ تر نمایند تعریف سبک نوینی از زندگی و معرفی جنبه های مختلف مشاغل خانگی و خانه داری نیز به عزت نفس و ایفای نقش اجتماعی آنها نیز کمک بسیاری نموده است