نویسندگان:
مریم غفارزاده1 ، سیده رقیه مهری نژاد2 ، عذرا رنجبر3 .1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایرانشهر
3مدرس حوزه علمیه زینبیه س
چکیده فارسی: تربیت اقتصادی عبارت است از فعالیت های آموزشی به منظور بهره برداری صحیح از منابع موجود در حیطه ی تولید، توزیع و مصرف اقتصادی، با در نظر گرفتن شریعت الهی است و مولفه های تربیتی در حوزه ی اقتصادی مولفه هایی هستند که انسان برای اقتصاد بهتر در سایه دین نیازمند آنها است؛ دین اسلام با توجه به جامعیت آن با ارائه ی برنامه کامل عرصه های تولید، توزیع و مصرف با هدف زندگی طیبه به معرفی نظام اقتصادی جامع که تامین کننده سعادت انسان در دنیا و آخرت است زمینه ی ایجاد جامعه توسعه یافته و مرفه و در عین حال دور از اسراف و مصرف گرایی را فراهم می کند؛ و با توجه به این که اخلاق و تربیت از مولفه های پررنگ و با ارزش اقتصاد اسلامی است این مقاله بر آنست تا مولفه های تربیت اقتصادی زن مسلمان از منظر آیات قرآنی در سه حوزه تولید، توزیع،مصرف و راهکارهای تحق3ق این شاخص را به اثبات برساند این پژوهش مطالعه ی با رویکرد تحلیل محتوایی که به شیوه کتابخانه ای جمع آوری شده است این نکات را تبیین می کند که مولفه های تربیت اقتصادی زن مسلمان از منظر قرآن در حوزه تولید عبارتند از: توحیدباوری، وجدان کار، انجام وظیفه عبادی، توکل، نگاه دینی و ارزشی به کار، تحکیم ارزش های معنوی و اخلاقی، حمایت از تولیدکنندگان زن، تقوا و در حوزه توزیع عبارتند از: اخلاق مداری، ایمان به رز3اق بودن خدا، عدالت محوری، فقرزدایی به وسیله خمس و زکات، نیاز سنجی در امر توزیع، شناخت راه تسهیل توزیع و و در حوزه مصرف مولفه های اخلاقی و تربیتی رعایت اقتصاد، رعایت کفاف، شناخت نیازهای واقعی، روحیه شکرگزاری، نعمت نگری به مواد مصرفی، خردمندی، اعتدال می باشد امید است این پژوهش در توسعه تربیت اقتصادی زن مسلمان در جامعه تاثیرگذار باشد