نویسندگان:
مریم شفیعی سروستانی1 ، محمود شرفی2 ، اله بخش روشن روان3 ، محمدحسین افروز4 .1استادیار، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2دانش آموخته رشته مدیریت فرهنگی – مدرس دانشکده شهید محلاتی ره
3دانش آموخته رشته مدیریت رسانه و فرهنگ ،مدرس دانشکده محلاتی ره
4دانش آموخته رشته مدیریت رسانه و فرهنگ مدرس
چکیده فارسی: گسترش شبکه های اجتماعی مانند هر نوآوری دیگر به ایجاد دگرگونی هایی در جنبه های مختلف زندگی انسان ها انجامیده است و در کنار دستاوردهای انکارناپذیر مثبت در زمینه های گوناگون، پیامدهای ناخوشایندی به خصوص برای جوانان نیز به همراه داشته است موضوع شبکه های اجتماعی از مباحث مورد تاکید جامعه شناسان و نظریه پردازان معاصر می باشد هدف اصلی این تحقیق بررسی نقش شبکه های اجتماعی در گرایش جوانان به فرهنگ های بیگانه مطالعه موردی فیسبوک است برای این مقصود ابتدا مباحث نظری شبکه های اجتماعی و تحقیقات تجربی در این زمینه مطالعه و برای مباحث نظری، استخراج و مورد بررسی قرار گرفت تبیین نقش شبکه های اجتماعی فیسبوک در گرایش جوانان به فرهنگ بیگانه بااین سئوال آغاز کردیم که آیا شبکه اجتماعی فیسبوک در گرایش جوانان به فرهنگ بیگانه نقش دارند اینپژو هشاز لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای با استفاده از ابزار فیش برداری و اینترنت و استفاده شده است برجسته ترین یافته های این تحقیق، شناخت محتوی و شیوه های تبلیغات خاموش و تبیین و آشکارسازی کار کردهای شبکه های اجتماعی بویژه شبکه اجتماعی فیس بوک برای خانواده ها و مخاطبان جوان که فاقد تجربیات کافی در این زمینه هستند و یکی از راه کارهای مناسب جهت جلوگیری از جذب جوانان به فرهنگ بیگانه ، ایجاد شبکه های اجتماعی بومی با ظرفیت های کافی و متناسب با ذائقه های مورد مطالعه می باشد