نویسندگان:
سید حمیدرضا شاوران1 ، یاسر کیانی راد2 .1استادیار، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مهارت جرات ورزی بر تاب آوری دانش آموزان متوسطه اول شهر ایلام انجام شد روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفت جامعه آماری پژوهش حاضر، دانش آموزان متوسطه اول شهر ایلام در سال تحصیلی 1397 1398 بودند با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای ابتدا 3 مدرسه مشخص شده و در هر مدرسه دو کلاس انتخاب کردیم و در مجموع 6 کلاس انتخاب شدند، که از این میان 40 دانش آموز بعد از پیش آزمون که تاب آوری پایینی داشتند غربال شدند، 20دانش آموز در گروه کنترل و 20 دانش آموز در گروه آزمایشی قرار گرفتند در این پژوهش، از پرسشنامه تاب آوری کانر دیویدسون 2003 استفاده شده است گروه آزمایش به مدت شش جلسه 90 دقیقه ای به صورت گروه ی تحت آموزش مهارت جرات ورزی قرار گرفت، در این مدت گروه کنترل به فعالیت های معمول خود مشغول بود آزمودنیها در دو موقعیت پیش آزمون و پس آزمون به پرسشنامه ها پاسخ دادند برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد یافته ها نشان داد، با کنترل اثر پیش آزمون، بین افراد شرکت کننده در گروه های آزمایش و کنترل از لحاظ نمره تاب آوری در پس آزمون افزایش پیدا کرده است بنابراین نتایج نشان داد که، آموزش مهارت جرات ورزی بر تاب آوری دانش آموزان متوسطه اول شهر ایلام تاثیر دارد