نویسندگان:
مریم سادات قریشی خوراسگانی1 ، جانان شجاعی2 ، مینا شجاعی3 .1استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2کارشناسی ارشد روان شناسی
3کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی بازی درمانی گروه ی با رویکرد شناختی رفتاری بر کمرویی دانش آموزان دوره ابتدایی صورت گرفته است روش پژوهش نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره ابتدایی در حال تحصیل شهرستان اصفهان در سال 1397 1398 بوده است ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه کمرویی چیک بریگز بود نمونه پژوهشی به صورت روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند و سپس 30 نفر از آزمودنی ها از بین این6 کلاس به طور تصادفی انتخاب شده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند سپس مداخله آزمایشی بازی درمانی گروه ی در 8 جلسه با مدت زمان 60 دقیقه بصورت یک جلسه در هفته اجرا شد ولی در مورد گروه گواه هیچ آموزشی صورت نگرفت در پایان آموزش از هر دو گروه آزمایش و کنترل پس آزمون به عمل آمد نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد نمرات کمرویی در پس آزمون نسبت به پیش آزمون کاهش پیدا کرده است بنابراین بازی درمانی گروه ی با رویکرد شناختی رفتاری بر کمرویی دانش آموزان دوره ابتدایی تاثیر دارد