نویسندگان:
مریم پورجمشیدی1 ، فرنوش ایروانی2 ، اکرم کشاورزجسیدانی3 .1استادیار، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2دانشگاه آزاد اسلامی
3دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر اثر بخشی بازی درمانی گروه ی با رویکرد شناختی رفتاری بر افسردگی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی بوده است پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل می باشد جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهر سمنان در سال تحصیلی1398 1399 بوده است ابزار گرداوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه افسردگی بک 1961 بود با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای ابتدا 3 مدرسه مشخص شده و در هر مدرسه دو کلاس انتخاب کردیم و در مجموع 6 کلاس انتخاب شدند، که تعداد 80 دانش آموز نمره بالاتر از میانگین دریافت کردند و از بین آنها 40 نفر به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند گروه آزمایش به مدت هشت جلسه 90 دقیقه ای به صورت گروهی تحت آموزش شناختی رفتاری قرار گرفت، در این مدت گروه کنترل ه یچ آموزشی دریافت نکردند تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس صورت گرفت یافته ها نشان داد میانگین متغیر افسردگی گروه آزمایشدر پسآزمون نسبت به میانگین گروه کنترل، موجب کاهش افسردگی گروه آزمایش شده است نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بازی درمانی گروه ی با رویکرد شناختی رفتاری بر افسردگی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی تاثیر دارد