نویسندگان:
سمیه نعمتی1 ، فاطمه نورشرق2 ، علیرضا محمدی آریا3 ، مهیندخت جوان نشان4 .1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
2کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران
3دکتری روان شناسی تربیتی، گروه پیش از دبستان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران
4کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
چکیده فارسی: افراد دارای ناتوانی در حیطه های مختلف جسمی، روانشناختی، اجتماعی نیازمند کمک هستند توانبخشی شناختی از طریق راهکارهایی مانند توجه، حافظه، کارکرد اجرایی، شناخت اجتماعی و فراشناخت به بهبود فرایند شناختی این گروه کمک میکند هدف از این مقاله، اثربخشی توانبخشی شناختی بر افزایش عملکرد افراد دارای ناتوانی است مطالعات صورت گرفته در این زمینه دارای نتایج متفاوتی بوده است مداخلات شناختی مبتنی بر بازیهای توجه ی بر میزان کارایی حافظه کاری و روانی کلامی دانش آموزان نارساخوان موثر است از مداخله توانبخشی شناختی میتوان برای بهبود نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه بیش فعالی استفاده کرد برنامه درمانی توانبخشی شناختی در بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال ADHD موثر واقع شده است ولی بر روی توجه تاثیر معناداری نداشته است