نویسندگان:
ناصر شیربگی1 ، اکرمه انصاری2 ، منصوره بهرامی پور3 .1استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
3استادیار دانشگاه آزاداسلامی اصفهان خوراسگان ،
چکیده فارسی: اختلال بی نظمی خلق اخلالگر اختلالی جدید است که با قشقرق های تکرار شونده نامتناسب با سطح رشد کودک و همراه با خلق خشمگین و تحریک پذیری مداوم می باشد این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر مشکلات خواب و بازشناختی هیجانی کودکان 12 8 ساله مبتلا به اختلال بی نظمی خلق اخلالگر شهر اصفهان انجام گرفت این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود جامعه آماری پژوهش را کلیه کودکان 12 8 ساله مبتلا به اختلال بی نظمی خلق اخلالگر مراجعه کننده به کلینیک های روانشناختی فعال در زمینه کودک و نوجوان شهر اصفهان درماه های اسفند97 و بهار سال 1398 شامل می شدند از بین آنها30 کودک مبتلا که بر اساس مصاحبه بالینی و مصاحبه تشخیصی نیمه ساختار یافته K SADS PL 2016 توسط روانشناس بالینی تشخیص اختلال بی نظمی خلق اخلالگر را دریافت نموده و سایر ملاک های ورود به تحقیق را دارا بودند به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی آزمودنی ها در دوگروه آزمایش و کنترل هر گروه 15نفر قرار گرفتند آزمودنی ها در سه مرحله پیش آزمون ، پس آزمون و پیگیری به پرسشنامه مقیاس عادات خواب CSHQ 2000 آزمون بازشناسی هیجان اکمن 2003 پاسخ دادند گروه آزمایش در 8 جلسه 45 دقیقه ای رفتاردرمانی دیالکتیک را دریافت نمودند اما برگروه کنترل هیچ مداخله روانشناختی اعمال نگردید نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازه های تکراری نشان داد که رفتاردرمانی دیالکتیک ، مشکلات خواب وبازشناختی هیجانی کودکان مبتلا به اختلال خلق اخلالگر را درمرحله پس آزمون کاهش داده و این اثر بخشی در مرحله پیگیری 45 روزه نیز پایداری خود را حفظ نمود بنابر نتایج پژوهش حاضر، می توان از رفتار درمانی دیالکتیک به منظور کاهش مشکلات خواب و بازشناختی هیجانی این بیماران استفاده نمود