نویسندگان:
فریبا خوشبخت1 ، پارسا دیندار2 ، شهریار مرادی3 ، آرزو دلفان بیرانوند4 ، پریسا فتاحی5 .1گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2دانشجوی کارشناسی روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان
3دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان
4دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان
5دانشجوی کارشناسی روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان
چکیده فارسی:
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای برنامه ریزی عصبی کلامی بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر دوره ی متوسطه در شهر همدان بود به این منظور از بین دانش آموزان دوره ی متوسطه ی همدان نمونه ای متشکل از 100 دانش آموز دختر و پسر پایه ی دوم به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب و به تصادف در 4 گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند که در نهایت، 85 نفر مورد تحلیل قرار گرفتند ابتدا از هر یک از گروه ها پیش آزمون به عمل آمد سپس گروه های آزمایش طی ده جلسه آموزش های لازم را دریافت کردند اما گروه های گواه آموزشی ندیدند در پایان، از همه ی گروه ها پس آزمون به عمل آمد فرضیه ها و سوال های پژوهش با روش های تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی LSD تحلیل شدند یافته ها نشان می دهند که آموزش راهبردهای برنامه ریزی عصبی کلامی بر انگیزش پیشرفت دانش آموزان تاثیر دارد 206 / 19 = 73 و 1 F ، 0005 /0