نویسندگان:
حسین عباسیان1 ، سولماز رضائی شجاعی2 .1استادیار، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2دکتری روانشناسی عمومی، مدرس مدعو گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده فارسی: استرس و اضطراب امتحان یکی از عوامل تاثیر گذار بر رشد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر استرس و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر بود این پژوهش با استفاده از روش نیمه آزمایشی با پیش آزمون پس آزمون با استفاده از طرح گروه آزمایش و کنترل انجام شد از جامعه دانش آموزان دختر منطقه 1 شهر تهران، 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 15 تایی گمارش شدند ابتدا پیش آزمون های استرس و اضطراب امتحان بر هر دو گروه اجرا شد، سپس گروه آزمایش تحت آموزش ذهنآگاهی در ده جلسه قرار گرفتند و هیچ مداخله ای طی این مدت بر گروه کنترل صورت نگرفت جهت تحلیل آماری از تحلیل کواریانس استفاده شد نتایج توصیفی نشان داد که میزان استرس و اضطراب امتحان گروه آزمایش در پس آزمون نسبت به پیش آزمون کاهش محسوسی داشته است و نتیجه تحلیل کوواریانس نشان داد که پس از حذف اثر پیش آزمون، میانگین نمرات پس آزمون دو گروه اختلاف آماری معناداری داشتند بنابراین برای کاهش استرس و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر میتوان از آموزش ذهن آگاهی بهره جست