نویسندگان:
محسن بیات1 ، مرضیه چاقوساز2 .1گروه تعلیم وتربیت،دانشکده علوم انسانی تربیت مدرس،رشته تکنولوژی آموزشی-تهران-ایران
2کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائنات
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر مشکلات درونی سازی شده کودکان با اختلال طیف اتیسم انجام شد روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش را کلیه کودکان دختر 12 ساله با اختلال طیف اتیسم مراجعه کننده به مراکز روزانه تحت نظارت بهزیستی شهرستان سرایان در سال 1397 تشکیل دادند که از این بین 30 نفر به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش 15 نفر و گروه کنترل 15 نفر گمارده شدند مداخله آموزشی راهبردهای شناختی و فراشناختی در 20 جلسه 90 دقیقه ای هفته ای 2 جلسه به صورت گروه ی بر روی گروه آزمایش اجرا شد؛ گروه کنترل در لیست انتظار به منظور دریافت مداخله قرار گرفتند از سیاهه ی مشکلات رفتاری کودک آخن باخ 1991 برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 22 تحلیل شد یافته های حاصل از تحلیل داده های پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین نمرات پس آزمون افراد گروه های آزمایش و کنترل، در مولفه های مشکلات درونی سازی شده شامل؛ اضطراب، انزوا و شکایت های جسمانی ، وجود داشت در مجموع، می توان گفت که آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر کاهش مشکلات درونی سازی شده کودکان با اختلال طیف اتیسم اثربخش است