نویسندگان:
هاشم فردانش1 ، فاطمه پورچیت ساز2 ، سیدکاظم علوی لنگرودی3 ، فاطمه فرجام4 .1دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2دانشگاه یزد
3دانشگاه یزد
4دانشگاه یزد
چکیده فارسی: هدف این پژوهش اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی در کودکان دارای مشکلات یادگیری خواندن مطالعه ی مروری بر پژوهش های مرتبط است و یافته های آنها ترکیب شد از میان افراد نیازمند به آموزش ویژه، گروه بزرگی را دانش آموزان با مشکلات یادگیری تشکیل می دهند ازمیان دانش آموزان با مشکلات یادگیری خاص شیوع مشکلات خواندن بیش از همه می باشد بین 4تا 10 درصد از دانش آموزان را در برمی گیرد با بررسی مروری و ترکیبی مبانی نظری و پژوهشی، فرضیه ی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی در کودکان دارای اختلال یادگیری خاص تایید شد بنابراین با آموزش راهبردهای شناختی و راهبردهای فراشناختی می توان عملکرد خواندن این کودکان را بهبود بخشید