نویسندگان:
خدیجه خنیفر1 ، فاطمه السادات رازقی2 ، حسن میرزاحسینی3 ، مجید ضرغام حاجبی4 .1علوم تربیتی، ادبیات و علوم انسانی، اراک، اراک، ایران
2دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم
3دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم
4دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم
چکیده فارسی: اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان یکی از مشکلات تحصیلی است هدف این پژوهش، اثربخشی آموزش مهارتهای یادگیری خودتنظیمی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی به منظور کاهش اهمال کاری تحصیلی و مولفه های آن است مبنای نظری این پژوهش مدل شناختی اجتماعی انگیزش است که به عوامل موثر بر اهمال کاری تحصیلی می پردازند پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ روش، نیم آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و تحقیقات در نیم سال دوم تحصیلی 97 96 انتخاب بر اساس نمونه گیری خوشه ای،30 نفر به شکل تصادفی انتخاب و در دو گروه 15نفر کنترل و آزمایش جایگزین شدند گروه آزمایش تحت آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی 8 جلسه ای 120 دقیقه ای قرار گرفتند و در انتها پس آزمون از هر دو گروه به عمل آمد یافته ها نشان داد که این آموزش بر کاهش اهمال کاری تحصیلی و هر سه مولفه آن موثر است در تبیین این یافته ها میتوان گفت زمانی که فراگیران به مهارتهای خودتنظیمی مجهز میشوند، میتوانند بر اهمال کاری ناشی از امتحان فائق آیند همچنین میتوانند برای انجام تکالیف، زمان و منابع مهم را تخصیص و تشخیص دهند و اهمال کاری ناشی از انجام تکالیف را کاهش دهند همچنین این مهرت میتواند در نگرش فرد به اهمیت و نقش کار پژوهشی در ارتقاء علمی و تخصصی فرد موثر باشد بهنحویکه باهدف گزینی و موضوع مناسب انجام کار پژوهشی را برای خود لذتبخش و دستاوردهای درونی آن را ،که همان ارتقاء توانمندی علمی است ، در خود با نگرش اجبار بیرونی و بی فایده بودن، جایگزین اهمال کاری را کاهش دهند