نویسندگان:
سعید شاه حسینی1 ، شهریار مرادی2 ، آرزو دلفان بیرانوند3 ، معصومه افشار4 ، بختیار رستمی5 .1عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اراک
2دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان
3دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان
4عضو هیات علمی ومربی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر همدان
5کارشناسی روانشناسی مشاوره،آموزگار مدرسه نمونه دولتی تلاش،شهرستان کرمانشاه
چکیده فارسی: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر انگیزش پیشرفت دانش آموزان دوره ی متوسطه بود به این منظور از بین دانش آموزان دوره ی متوسطه ی همدان نمونه ای متشکل از100 دانش آموز دختر و پسر پایه ی دوم به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب و به تصادف در 4گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند که در نهایت، 85 نفر مورد تحلیل قرار گرفتند ابتدا از هر یک از گروهها پیش آزمون به عمل آمد سپس گروههای آزمایش طی ده جلسه آموزشهای لازم را دریافت کردند اما گروه های گواه آموزشی ندیدند در پایان، از همه ی گروه ها پس آزمون به عمل آمد فرضیه ها و سؤال های پژوهش با روشهای تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی LSD تحلیل شدند یافته ها نشان میدهند که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر انگیزش پیشرفت دانش آموزان تأثیر دارد d= 4/983 ، P < 0/0005 و F1,82=90/376و تأثیر آن بر پسران بیش از دختران بوده است نتایج پژوهش مؤید نقش مهم و اساسی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر ارتقاء انگیزش پیشرفت دانش آموزان است توجه بیشتر به آموزش این راهبردها مورد تأکید است