نویسندگان:
محسن باقری1 ، مجتبی تمدنی2 ، مریم فروغی3 .1علوم تربیتی، ادبیات و علوم انسانی، اراک، اراک، ایران
2استادیار مدعوگروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
3دانشجوی کارشناسی ارشد، روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاه ی بر خودکارآمدی و سرمایه روان شناختی در دانش آموزان دختر 16 تا 18 سال بود پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر 16 تا 18 سال مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1397 98 شهر تهران بود 40 دانش آموز با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در و گروه آزمایش 20 نفر و کنترل 20 نفر تقسیم شدند گروه آزمایشی 8 جلسه مداخله درمانی 60 دقیقه ای طی 8 جلسه هفتگی را دریافت نمود؛ اما گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شوارتزر و جروسالم 1979 و پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتانز 2007 انجام شد نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معناداری در نمره های خودکارآمدی و سرمایه روان شناختی داشت یافته ها نشان دهنده اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاه ی بر خودکارآمدی و سرمایه روان شناختی در دانش آموزان دختر بود شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاه ی می تواند خودکارآمدی و سرمایه روان شناختی را در دانش آموزان افزایش دهد