نویسندگان:
رضوان حکیم زاده1 ، نیلوفر ملکی2 ، سوفیا حیدری3 .1دانشیار، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2کارشناس ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد زنجان
3کارشناس ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد زنجان
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش فراشناخت بر روی کیفیت زندگی دانش آموزان یکی از مناطق شهر زنجان صورت گرفت این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است که با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل انجام شد جامعه ی آماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان دختر مقطع متو سطه اول شهر زنجان بود، که به صورت نمونه گیری خو شه ای تصادفی حجم نمونه ای به اندازه ی 30 نفر به طور تصادفی در دو گروه 15 نفری کنترل و آزمایش جایگزین شدند هر گروه پرسشنامه کیفیت زندگی را تکمیل کردند این پرسش نامه، فرم کوتاه پرسش نامه WHOQOL 100سازمان بهداشت جهانی،1996 است شامل 26 سوال ا ست 2 سوال اول و ضعیت سلامت و کیفیت زندگی به شکل کلی و 24 سوال بعدی 4 حیطه سلامت جسمانی، سلامت روانی، روابط اجتماعی و سلامت عمومی را مورد برر سی قرار می دهند سپس گروه آزمایش به مدت 8 هفته، هفته ای یک نشست شصت دقیقه ای در نشست های گروه ی درمان فرا شناخت شرکت کردند داده های پژوهش با ا ستفاده از تجزیه و تحلیل کواریانس ANCOVA ، تجزیه و تحلیل شدند نتایج نشان داد تفاوت معناداری در افزایش کیفیت زندگی دانش آموزان گروه آزمایش که آموزش فرا شناخت را دریافت کرده بودند ن سبت به گروه ی که هیچ نوع آموز شی را در این زمینه دریافت نکرده بودند گروه کنترل ، وجود دارد p<0/05