نویسندگان:
مرضیه دهقانی1 ، مریم حیدری2 .1استادیار، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2کارشناسی ارشد آموزش و پرورش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش مدیریت استرس با رویکرد شناختی رفتاری بر اضطراب امتحان دانش آموزان دوره دوم ابتدایی می باشد طرح پژوهش نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه ی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان دلیجان درسال 1398 1399 تشکیل می دادند که پس از اجرای پرسشنامه ی اضطراب امتحان TAI 1996 دانش آموزانی بالاتر از سطح متوسط دریافت کردند که از بین آنها 30 نفر در گروه آزمایش در گروه کنترل به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به دو گروه مساوی تقسیم و به تصادف در گروه آزمایش و گروه گواه قرار گرفتند برای اجرای آزمایش این پژوهش، در گروه آزمایش به مدت هشت جلسه 90 دقیقه ای به صورت گروه ی تحت آموزش شناختی رفتاری قرار گرفت، در این مدت گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که میانگین نمره اضطراب امتحان در پس آزمون نسبت به پیش آزمون کاهش پیدا کرده است بنابراین آموزش مدیریت استرس با رویکرد شناختی رفتاری بر اضطراب امتحان دانش آموزان دوره دوم ابتدایی تاثیر دارد