نویسندگان:
عطیه منصوری اول1 ، ام البنین نوذری2 ، مریم آقامحمدی3 ، زهره اسماعیل زاده4 .1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، مؤسسه آموزش عالی حکمت رضوی مشهد، مشهد، ایران.
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
3کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
چکیده فارسی: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مسئولیت پذیری بر عزت نفس و خود تنظیمی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر بود این تحقیق از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی ست جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان دانشگاه اسلامشهر در سال تحصیلی 95 96 بود که از بین آنها به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 31 نفر انتخاب شد که 15 نفر از آنان در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند پرسشنامه ی عزت نفس کوپر اسمیت به عنوان پیش آزمون توسط هر دو گروه تکمیل شده سپس گروه آزمایش 11 جلسه آموزش مسئولیت پذیری را دریافت نمود و گروه کنترل برنامه عادی روزانه خود را گذراند سپس از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد و پس ازگذشت یک ماه، آزمون پیگیری ازهر دو گروه گرفته شد داده های پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی شاخص های گرایش مرکزی و پراکندگی استنباطی تحلیل کوواریانس در برنامه 22 spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج نشان داد که آموزش مسئولیت پذیری بر عزت نفس در مراحل پس آزمون ES= 641 و پیگیری ES= 487 تاثیر مثبت و معناداری دارد p< 0001