نویسندگان:
سمیه ابراهیمی کوشک مهدی1 ، احترام غلامحسینی لوکلایه2 .1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد
2کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف برر سی اثر بخ شی آموزش مفاهیم تئوری انتخاب بر تنظیم هیجانی دانش آموزان یکی از مناطق شهر تهران صورت گرفت روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است که با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل انجام شد جامعه ی آماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان دختر مقطع متو سطه اول شهر تهران بود، که به صورت نمونه گیری خو شه ای ت صادفی حجم نمونه ای به اندازه ی 30 نفر به طور ت صادفی در دو گروه 15 نفری کنترل و آزمایش جایگزین شدند هر دو گروه پرسشنامه تنظیم هیجانی را تکمیل کردند این پر س شنامه دارای 44 سئوال ا ست که ابعاد شناختی، رفتاری، تغییر موقعیت، تغییر هیجان، کاهش خلق منفی و افزایش خلق مثبت را شامل می شود به گروه آزمایش، تئوری انتخاب با استفاده از اصول واقیعت درمانی گلا سر آموزش داده شد این برنامه در قالب جلسه ی 1/5 ساعته اجرا شد داده های پژوهش با استفاده از تجزیه و تحلیل کواریانس، تجزیه و تحلیل شدند نتایج نشان داد تفاوت معناداری در افزایش تنظیم هیجانی دانش آموزان گروه آزمایش که آموزش تئوری انتخاب را دریافت کرده بودند نسبت به گروهی که هیچ نوع آموزشی را در این زمینه دریافت نکرده بودند،وجود داردp<0/05