نویسندگان:
محمد حاج پیروز بخت1 ، مونا متین2 .1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند،دماوند، ایران
2دانشگاه سمنان
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مهارت خودآگاهی بر شیوه های مقابله با استرس دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری انجام شد روش پژوهش آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است جامعه آماری پژوهش حاضر، دانش آموزان پسر دوره ابتدایی شهر سمنان در سال تحصیلی 1397 1398 بودند با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای پس از غربالگری،40 نفر از دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری، از بین چهار مدرسه و در هر مدرسه دو کلاس انتخاب شدند و سپس به آزمون شیوه های مقابله با استرس پاسخ دادند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش 20نفر وکنترل 20 نفر قرار گرفتند برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه شیوه های مقابله با استرس اندلر و پارکر استفاده گردید سپس مداخله آزمایشی آموزش مهارت خودآگاهی برای گروه آزمایش طی 6 جلسه 90 دقیقه ای اجرا شد ولی در مورد گروه گواه هیچ آموزشی صورت نگرفت پس از اتمام برنامه آموزشی از هر 2 گروه پس آزمون به عمل آمد نتایج با استفاده از تحلیل واریانس نشان داد که نمرات پس آزمون متغیر شیوه های مقابله با استرس در گروه آزمایش نسبت به پیش آزمون تغییر کرده است بنابراین می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت خودآگاهی بر شیوه های مقابله با استرس دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری تاثیر دارد