نویسندگان:
سید رسول حسینی1 ، پانته آ مهاجری2 ، مریم طهرانی زاده3 ، محمدسعید مردوخی4 .1استادیار، دانشگاه فرهنگیان، گروه مدیریت آموزشی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور
4استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر عزت نفس و مولفه هایش در کودکان کار پرداخت روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه پژوهش شامل تمامی کودکان کار دختر 8 تا 10 سال در صبا شهر استان تهران در سال 1397 بود که تعداد 24 نفر از آنان به شیوه ی نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش وکنترل جایگزین شدند اعضای گروه آزمایش 15 جلسه یک و نیم ساعته آموزش مهارتهای زندگی را دریافت کردند در حالیکه گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند ابزار پژوهش پرسشنامه ی عزت نفس کوپر اسمیت 1967 بود نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی بر افزایش عزت نفس عمومی، عزت نفس اجتماعی و عزت نفس تحصیلی کودکان گروه آزمایش در سطح p> 0/001 موثر بوده است