نویسندگان:
محمود صفری1 ، رامین حبیبی کلیبر2 ، سعید نوری3 .1استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران
2دکتری روان شنا سی تربیتی، دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران،
3دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش یادگیری مغزمحور بر راهبرهای فراشناختی، تفکر واگر و کارکردهای اجرایی دانش آموزان بود این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه ناحیه یک شهر تبریز در سال تحصیلی 1397 98 بودند که از جامعه حاضر تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری خوشهای چندمرحله ای انتخاب و در دو گروه مداخله و کنترل 15 نفر برای هر گروه قرار گرفتند گروه مداخله در معرض آموزش یادگیری مغزمحور قرار گرفته و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های راهبرهای فراشناختی پنتریج و همکاران، سبکهای یادگیری کلب، آزمون برج لندن شالیس و بسته آموزشی یادگیری مغز محور استفاده شد تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری تحلیل کوواریانس انجام گرفت یافته های پژوهش نشان دادند که آموزش یادگیری مغزمحور بر راهبردهای فراشناختی، تفکر واگرا و کارکردهای اجرایی برنامهریزی و حل مسئله تاثیر دارد و باعث افزایش راهبردهای فراشناختی، تفکر واگرا و کارکردهای اجرایی میشود بنابراین آموزش یادگیری مغزمحور بر فرایندهای شناختی دانش آموزان تاثیر قابل توجهی دارد