نویسندگان:
روح اله سمیعی1 ، اعظم السادات خدادادی2 ، مریم محمدی3 ، داود قاسم زادگان4 ، مهشاد معتقدی فرد5 .1استادیارگروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان
3کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان
4کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
5دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی بر احساس تنهایی و پرخاشگری کودکان پیش دبستانی انجام شد روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری شامل تمامی کودکان 4 6 ساله مهدکودکهای شهر اصفهان بود که از این میان 100 کودک به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و پرسشنامه های احساس تنهایی و پرخاشگری برای آنها اجرا شد سپس 30 کودک به صورت تصادفی در 2 گروه 15 نفر آزمایش و 15 نفر کنترل جای دهی شدند پرسشنامه ها شامل پرسشنامه ی احساس تنهایی نادری و حق شناسی، 1388 و پرسشنامه ی پرخاشگری واحدی و همکاران، 1388 بود برنامه ی بازی درمانی گروه ی در 10 جلسه 60 دقیقه ای هفته ای دو بار برای کودکان گروه آزمایش به اجرا درآمد پس از اتمام جلسات، پس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا گردید یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بازی درمانی گروه ی بر کاهش احساس تنهایی و پرخاشگری در گروه آزمایش معنادار بوده است نتیجه گیری: کودک در فرایند بازی درمانی، کام نایافتگی های انباشته شده ی خود را در بستری مناسب از طریق پرخاشگری بروز میدهد و با بازتاب مناسب، نحوه ی مهار آنها را آموخته و درونی میکند