نویسندگان:
غلامعلی فرجادی1 ، حسین ربوبی2 ، داود معنوی پور3 ، ناصرالدین کاظمی حقیقی4 .1مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران
2دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد گرمسار
3دکترای روان شناسی ،دانشیار،عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد گرمسار ،استاد راهنما
4دکترای روان شناسی،نایب رییس انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانICEC وعضودائمی انجمن بین المللی پژوهش در پرورش استعدادو تعالیIRATDE، استاد مشاور
چکیده فارسی: رصد جوامع پیشرفته نشان می دهد که دیگر، منابع معدنی و ذخایر طبیعی یک سرزمین، مبنای تعیین سرمایه ،ثروت واقعی و عامل اصلی پیشرفت آن نیستند ،بلکه توانمندی افراد است که می تواند جامعه را به سمت رشد بالنده و پیشرفت و تعالی سوق دهد متانی و همکاران، 1378 لذا اهمیت پرورش و تقویت توانمندی ذهنی افراد جامعه در اولویت برنامه ریزی کلان هر کشوری قرار خواهد گرفت اهمیت توانمندسازی در علوم مختلفی چون روان شناسی و جامعه شناسی مورد تاکید و هر یک از آنها به جنبه خاصی از توانمند سازی توجه بیشتری دارند این پژوهش از نوع طرح آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد از بین کودکان با هوش بهر نرمال 6 تا 12 سال که در خلال سالهای 96 تا 98 به چند کلینیک روان شناسی مراجعه کرده بودند؛ به شیوه در دسترس 60 نفر انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 30 نفره مداخله و شاهد تقسیم شدند برای تعیین هوشبهر، توسط درمانگر ، آزمون وکسلر ویرایش چهارم و پرسشنامه ارادی رفتار انگیزشی کودکان، که ابزاری کیفی بوده و بر پایه مدل موهو طراحی گردیده و رفتارهای کودک در محیط را بر اساس انگیزه های درونیش مورد سنجش قرار می دهد اندرسن و کیل هافنر 2005 به کار گرفته شد سپس گروه مداخله تحت 16 جلسه انفرادی روان درمانی پویشی فشره کوتاه مدت به صورت هفته ای دو جلسه 45 دقیقه ای قرار گرفتند برای بررسی اثر مداخله از آزمون t مستقل استفاده و نتایج نشان داد که در گروه مداخله رفتار انگیزشی وسظح توانمدی به طور معنی داری نسبت به گروه شاهد افزایش یافته بود نتایج حاص از این پژوهش نشان می دهد که بهبود وضعیت احساسی ,عاطفی و هیجانی با استفاده از مدل مبتنی بر شیوه روان درمانی پویشی فشرده کوتاه مدت به عنوان راهکاری مناسب ،بدون عارضه و قدرتمند می تواند موجب تقویت رفتار انگیزشی و افزایش سطح توانمدی کودکان مقطع دبستان شود امید است با به کار گیری این مدل علاوه بر ارتقا سطح سلامت روان در ابعاد عاطفی ، هیجانی و اجتماعی کودکان این مرز و بوم، موجبات افزایش توانمندی، ابتکار ، اعتماد به نفس، یادگیری وپیشرفت تحصیلی این قشر مهم و تاثیر گذار جامعه ، توسعه بهتر و و پایدار کشور عزیزمان ایران را فراهم آوریم