نویسندگان:
مهربان هادی پیکانی (نویسنده مسئول)1 ، عشرت عسگری2 .1استادیار رشته مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)
2معاون آموزشی مرکز علمی کاربردی آمیکو
چکیده فارسی: فضای مجازی اینترنت، نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی است و با توجه به اینکه عمر چندانی ندارد، توانسته است به خوبی در زندگی مردم جا باز کند این فضا در خانواد ها رخنه کرده و بسیاری از کارکردهای خانواده را دچار اختلال کرده است فضای مجازی با داشتن خصوصیت دیجیتالی بودن، حافظه مجازی، تعاملی بودن، فرامتن بودن و غیر مرکزی بودن از سایر رسانهها متمایز است علاوه برآن باید افزود که فضای مجازی به مثابه تیغ دو لبه است که می تواند هم کارکردهای مثبت داشته باشد و هم در ایجاد زمینه های منفی بالاخص اخلال در سلامت روانی کودکان و نوجوانان نقش موثری داشته باشد هدف از این پژوهش، بررسی آسیب های فضای مجازی در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است، که در آن آثار و پیامدهای منفی اینترنت در رابطه با آداب و اخلاق زندگی خانوادگی مورد بررسی قرار گرفته است روش علمی پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی بوده، و روش جمع آوری مطالب نیز به صورت کتابخانه ای و جستجو در پایگاه ها و منابع اطلاعات علمی اینترنتی بوده است نتایج پژوهش نشان می دهد، که گسترش فضاهای مجازی اینترنتی مانند انواع دیگر تحولات و پیشرفت ها، پیامدها و آثار مثبت و منفی گوناگونی را در زمینه آداب و اخلاق زندگی خانوادگی کاربران این گونه فضاها ایجاد کرده است از جمله پیامدهای مثبت فضای سایبری، آسان سازی و سرعت بخشی ارتباطات و تبادل اطلاعات است از جمله پیامدهای منفی فضای سایبری از ابعاد گوناگون ، می توان به آسیب های روانی و شخصیتی ، آسیب های خانواده، و آسیب های اخلاقی و فرهنگی اشاره کرد بنابراین، هدایت و نظارت والدین در کنار شناخت و آگاهی از آسیبهای پیش روی فضای مجازی، میتواند از بهترین راهکارها در جهت رفع آسیبهای فضای مجازی باشد