نویسندگان:
اکبر اعتباریان1 ، محسن تاتاری2 ، فهیمه تاتاری3 ، عقیل باقری4 ، رضا گرمابی5 .1دانشیار رشته مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2مدرس دانشگاه فرهنگیان، کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
3دانشگاه فرهنگیان شهید هاشمی نژاد مشهد، کارشناسی علوم تربیتی
4دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی مشهد، کارشناسی علوم تربیتی
5دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی مشهد، کارشناسی علوم تربیتی
چکیده فارسی: دانشگاه فرهنگیان به واسطه ی رسالت عظیمی که در تربیت نیروی انسانی متبحر و متخصص داشته و دارد، می تواند همواره با برنامه ریزی دقیق و بازمهندسی سیاست ها و باز تنظیم اصول حاکم بر برنامه درسی تربیت معلم با تاکید بر کارورزی و انطباق شایستگی های حرفه ای معلمان در سطوح ملی و فراملی، موفق ظاهر شود با توجه به اهمیت موضوع، هدف از پژوهش حاضر بررسی، مطالعه و واکاوی مفاهیم دخیل در حوزه کارورزی و شناسایی چالشها و فرصتهای احتمالی درحوزه برنامه ی درسی کارورزی می باشد روش پژوهش در این مقاله کیفی و از نوع توصیفی تحلیلی می باشد نتایج تحقیق حاکی از آن است که دانشگاه فرهنگیان در هر کشوری از جمله مهمترین مولفه های نظام تعلیم و تربیت می باشد که در امر آموزش و تربیت معلمان اهمیت بسزایی دارد به نظر می رسد شغل معلمی به منزله یک فعالیت حرفه ای نیازمند فلسفه ای برای پیوند میان نظریه و عمل است لذا توجه به آموزش عملی و کارورزی در دانشگاه فرهنگیان با توجه به چالشهای جدید امری ضروری و تاثیرگذار می نماید نتایج تحقیق موید این مطلب است که متاسفانه درس کارورزی یا تمرین دبیری با رویه ی فعلی، اثر بخش نیست گروهی از مسئوالن آموزش و پرورش معتقدند که این درس جنبه ی تشریفاتی پیدا کرده است به نظر می رسد محتوای درسی در دانشگاه فرهنگیان، یکنواخت و بیشتر بر حفظ کردن مطالب درسی تاکید کرده و کمتر به دانشجو در زمینه های مورد عالقهاش فرصت پژوهش داده شده است