نویسندگان:
پروین روشن قیاس1 ، حمید جمالی گله2 ، خالد احمدی کیا3 .1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2آموزگار اداره آموزش وپرورش شهرستان کوهرنگ استلن چهارمحال و بختیاری
3آموزگار اداره آموزش وپرورش شهرستان کوهرنگ استلن چهارمحال و بختیاری
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش، اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی مفهوم محور بر رشد مهارتهای حل مسئله درس علوم ششم ابتدایی بود روش مطالعه شبه آزمایشی و از طرح گروه های نامعادل با پیش آزمون پس آزمون استفاده شد 45 دانش آموز از دو کلاس یکی از دبستان های شهر بندرعباس در این پژوهش مشارکت داشتند که از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند 24 نفر گروه آزمایش و 21 نفر گروه کنترل گروه آزمایش از طریق الگوی مفهوم محور و گروه کنترل از طریق روش تدریس سنتی و مرسوم آموزش دیدند مدت این دوره هشت هفته بود ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه حل مسئله پارکر، پرسشنامه تصویری سنجش خالقیت تورنس فرم A و پرسشنامه راهبردهای یادگیری خود تنظیمی ASRQ بود که به عنوان پیش آزمون و پس آزمون استفاده شدند جهت تحلیل داده های آماری از هر دو روش های آمار توصیفی و استنباطی کوواریانس یک راهه و چند راهه استفاده شد نتایج تحقیق نشان داد، دانشآموزانی که از طریق الگوی مفهوم محور آموزش دیده بودند نمره حل مسئله در مقایسه با دانش آموزان آموزش دیده با روش تدریس سنتی داشتند