نویسندگان:
فریدون شریفیان1 ، الهام مقدسی کلیشمی2 .1استادیار، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه پیام نور قزوین
چکیده فارسی: دوران کودکی و نوجوانی یک زمان حیاتی برای پیشگیری، درمان و ارتقاء سلامت و همچنین، حمایت از خانواده های در معرض خطر به منظور جلوگیری از شروع زودرس برخی از اختالالت و جلوگیری از شدت یافتن آن ها می باشد به منظور کاهش بار بالقوه و مشکلات مادام العمر کودکان و نوجوانان دارای اختلال روان شناختی، شناسایی به موقع و زودهنگام بسیار حائز اهمیت است این پژوهش با هدف تعیین اثر بخشی درمان شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر قزوین انجام شد این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود که 15 نفر به عنوان گروه آزمایش و 15 نفر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند افراد گروه آزمایش تحت درمان فراشناختی در 8 جلسه 90 دقیقه ای قرار گرفتند نتایج نشان داد تفاوت معناداری در افزایش کیفیت زندگی دانش آموزان گروه آزمایش که درمان شناختی رفتاری را دریافت کرده بودند، نسبت به گروهی که آموزشی را در این زمینه دریافت نکرده بودند،وجود داشتp<0/05 به عبارتی دیگر درمان شناختی رفتاری موجب افزایش کیفیت زندگی دانش آموزان در گروه آزمایش شده است