نویسندگان:
مسعود فقیهی1 ، صفورا کلهری2 ، سیدیوسف قاسمی3 ، زهرا منظوری جویباری4 ، فاطمه بهاری جویباری5 ، فاطمه عزیزپور6 .1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.
2کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه کردستان
3کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه کردستان
4کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی
5کارشناس روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور ساری
6کارشناس ارشد علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه شاهد
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی گرایش و التزام عملی به نماز بر روی اضطراب آشکار دانش آموزان دختر پایه ششم انجام شده است طرح مورد استفاده در این پژوهش، همبستگی و از نوع طرحهای توصیفی است در این پژوهش برای تحلیل داده ها از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و از نرم افزار AMOS استفاده شد جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی مدارس دولتی شهرستان جویبار میباشد از این میان، 300 نفر، با توجه به تعداد خرده مقیاس ها و بر اساس دستور هو و بنتلر، با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شد در این پژوهش از مقیاس نگرش و التزام عملی به نماز و مقیاس تجدیدنظرشده اضطراب آشکار کودکان استفاده شد نتایج بدست آمده در این تحقیق نیز حاکی از آن است که با افزایش گرایش به نماز، اضطراب اشکار کاهش و با کاهش گرایش و التزام عملی به نماز ، اختلال در اضطراب و بروز آن افزایش می یابد