نویسندگان:
کلثوم نامی1 ، زهرا شکیبایی ثابت لنگرودی2 .1استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد بر وابستگی به دیگران و تاب آوری در سالمندان بود این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با شرکت کنندگان شامل 30 نفر سالمند هشیار که 26 زن و 4 مرد از مرکز نگهداری سالمندان قدس تهران به روش تصادفی در دو گروه 15 نفره کنترل وآزمایش انتخاب شدند، انجام گرفته است سالمندان گروه آزمایش تحت آموزش 8 جلسه ای پذیرش و تعهد قرار گرفتند و هر دو گروه پرسشنامه های وابستگی و تاب آوری را قبل و بعد ازجلسات آموزش پر کردند برای سنجش تاثیر آموزش در هر گروه از آزمون تی زوجی و برای مقایسه دو گروه کنترل و آزمایش از آزمون تی مستقل استفاده شد نتایج نشان داد که تفاوت میانگین تغییر نمرات وابستگی در اثر آموزش پذیرش و تعهد، بین دو گروه کنترل و آزمایش 24/87 واحد بود که این مقدار معنادار بود P<0/05 لذا فرضیه پژوهش که بیان کننده اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد بر وابستگی به دیگران در سالمندان می باشد، تایید می گردد نتایج همچنین نشان داد که تفاوت میانگین تغییر نمرات تاب آوری در اثر آموزش پذیرش و تعهد، بین دو گروه کنترل و آزمایش 1/93 واحد بود که این مقدار معنادار نبود p<0/05 لذا فرضیه پژوهش که بیان کننده اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد بر تاب آوری در سالمندان می باشد، تایید نمی گردد